browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Boekrecensie: Karpervissen met Succes

Geplaatst door op 30/08/2012

Tijdens een middag winkelen kwam ik bij de Boekenvoordeel het boek “Karpervissen met succes” tegen van Andreas Janitzki. Ik kende deze beste man niet, maar omdat het een mooi boekje was met een stevige harde kaft en er een prijsstickertje op zat van slechts 4,99 euro kon ik het boek natuurlijk niet laten liggen.

Karpervissen met Succes van Andreas Janitzki

Karpervissen met Succes

Karpervissen met Succes, Andreas Janitzki

Volgens de achterkant wijdt “topkarperspecialist Andreas Janitzki de lezer hiermee in in de wereld van de karpers”, en is het “een onmisbare hulp voor zowel de beginnende als de meer ervaren karpervisser!”. Het boek is verder gebonden en netjes afgewerkt met een harde kaft. En met een prijs van 17,95 voor 4,99 euro kan het nooit een miskoop zijn voor dit geld.

Vertaling uit het Duits

Wat mij gelijk op viel tijdens het lezen was het wat kromme woordgebruik. Zo wordt er steeds gesproken over draad of snoer i.p.v. (vis)lijn. Ook worden boilies, maïs en wormen bijvoorbeeld lokaas genoemd, terwijl ik bij lokaas eerder denk aan grondvoer. En wat te denken van “een op snoerafwikkeling ingestelde rem”, waarmee de instelbare slip (‘rem’) van het vrijloopsysteem wordt bedoeld op een baitrunner.

Het boek bleek dan ook een vertaling te zijn van het Duitse boek ‘Karpfen angeln’, wat ook gelijk de onbekende naam van de schrijver verklaart. De slecht gekozen vertalingen wijzen erop dat hier helaas geen Nederlandse karpervisser aan mee heeft gewerkt. Maar op zich vormt dit voor het lezen verder geen probleem, het is vaak wel duidelijk wat er bedoeld wordt.

Voorvoeren een fabeltje?

Na het lezen van de inleiding had ik gelijk mijn bedenkingen bij het boek. Hier noemt Janitzki het met regelmaat voorvoeren op een bepaald tijdstip en dezelfde plek, met als doel om vervolgens makkelijk karper te vangen, een fabeltje. Uit eigen ervaring weet ik echter dat deze manier van voorvoeren juist zeer effectief kan zijn.

Het is mij namelijk al vaker gebeurd dat ik na 2-3 dagen gevoerd te hebben rond hetzelfde tijdstip ga vissen en de eerste karper binnen 1 minuut (!) na de inworp al gehaakt is. Vaak nog voordat ik bijgevoerd heb of kans heb gezien mijn 2e hengel in te gooien. Soms ben ik mijn lijn nog aan het strak draaien en gaat hij al… Toch was ik wel benieuwd wat hij er verder nog over te vertellen heeft. En omdat ik de slechte eigenschap heb dat ik een boek, waar ik eenmaal in begonnen ben, van mijzelf ook ‘moet’ uitlezen, ben ik gewoon verder gegaan.

Beknopte biologie

Het eerste hoofdstuk biedt korte maar duidelijke achtergrond informatie over Cyprinus Carpio, oftewel de karper. Er wordt besproken waar de karper vandaan komt, hoe hij hier terecht is gekomen, welke soorten karper er allemaal zijn enzovoorts. Dit hoofdstuk kan voor de beginnende karpervisser interessant zijn, maar verder is deze informatie vrij basic en in het algemeen vrij bekend. Op Wikipedia vind je bijvoorbeeld al minstens zo veel informatie.

De uitrusting

In de volgende twee hoofdstukken wordt er beknopt ingegaan op de uitrusting. Wat heb je zoal nodig voor het vissen op karper? En wat komt hier allemaal precies bij kijken? Deze hoofdstukken richten zich daarom met name ook weer op de beginnende karpervisser die advies nodig heeft over de aan te schaffen materialen, van hengel en rodpod tot lijn en haakjes.

Inhoudsopgave

De inhoudsopgave voorin het boek

Hengels, werpmolens en beetverklikkers

Hoofdstuk 2 gaat op de belangrijkste delen van de uitrusting in: hengels, molens, lijn, haken, steunen en beetverklikkers. Er staat vooral voor beginners zeker wat handige informatie in. Al vind ik het advies om 2 tot 3 keer per jaar je complete hoofdlijn te vervangen wat overdreven. Zelf vis ik soms jaren met dezelfde lijn. Alleen de laatste meters verwijderen volstaat meestal omdat dit gedeelte het meeste te verduren krijgt en dus het snelst zal beschadigen.

In het gedeelte over haken kan ik mij echter helaas totaal niet vinden. Janitzki adviseert om alleen grote haken te gebruiken en schrijft hierover: “Gebruik geen haken kleiner dan nummer 2, tenzij u liever voorns vangt dan karpers.” Zelf ben ik juist voorstander van kleine haken (lees meer) omdat deze sneller inhaken en minder opvallend zijn.

Overige hengeluitrusting

In het derde hoofdstuk worden de belangrijkste spullen toegelicht die gebruikt worden bij het karpervissen. Op een korte en bondige wijze komen de onthaakmat, bewaarzak, foudraal, landingsnet, rugzak, werppijp, boten, markers, tent en een slaapzak aan de orde. Hiermee is de bespreking van de uitrusting wel redelijk compleet.

Stekkeuze en strategie

Het vissen begint natuurlijk met het vinden van de juiste stek. In het hoofdstuk ‘Het geschikte water’ wordt verteld hoe je moet zoeken naar goede visstekken. Vervolgens worden in de hoofdstukken ‘Hengelen in een meer’ en ‘Hengelen in een rivier’ verder ingegaan op de juiste aanpak voor het vissen op deze 2 types water. Vooral voor beginners staat hier veel handige informatie in wat betreft het voeren en de keuze voor bepaalde montages.

Wat mij wel opviel was dat voorvoeren hier ineens toch wordt aangeprezen als een manier om meer aanbeten te krijgen, in tegenstelling tot wat eerder in de inleiding vermeld stond. Wellicht dat daar toch iets met de vertaling niet helemaal goed is gegaan?

Invloed van het weer

In het hoofdstuk ‘Hengelen en het weer’ staan de invloeden centraal die het weer heeft op het aasgedrag van de karper. Onder andere weersomstandigheden als wind, luchtdruk, regen en mist komen hier ter sprake. Maar, zoals de schrijver zelf ook al zegt: “Hét ideale karperweer bestaat niet!” De weersinvloeden zijn sterk afhankelijk van het type water en de belangrijkste boodschap is daarom dat je per water apart gegevens moet bijhouden om zelf de beste omstandigheden te ontdekken. Meten is tenslotte weten!

Over aas

In het laatste hoofdstuk neemt de schrijver je mee in zijn aaskeuken op zoek naar diverse goed vangende aassoorten. Er wordt uitgebreid uitgelegd hoe je het beste zelf boilies en een dip maakt. Daarnaast wordt er ook nog heel kort iets gerept over partikels, aardappelen , pellets en grondvoer. Dat is jammer, want met name bij partikels mist er nog een hoop informatie (alleen maïs, tarwe en lupine worden hier genoemd). Juist omdat over aas altijd zoveel discussie is onder karpervissers had dit wel wat meer aandacht mogen krijgen.

AchterkantConclusie: lezen of niet?

Er vallen hier en daar zeker nuttige tips en informatie in het boek te lezen. Toch blijft het allemaal erg beknopt (het is natuurlijk ook maar een klein boekje) en je moet er dus niet van uitgaan dat je na dit boek ineens alles weet. Maar mocht je nog om een boek verlegen zitten om aan de waterkant de tijd wat te doden dan kun je voor die 5 euro natuurlijk niet tobben. Ik heb er zelf in ieder geval toch wat bruikbare info uit kunnen halen!